Wednesday 11 January 2012

nose, bukan sejenis kasut

ok, lukisan aku hodoh. tak bermakna tuannya pun hodoh.

mungkin ramai kot manusia kat luar sana yang ada persamaan dengan aku. aku tak tau la, tapi aku sensitif sangat dengan bau. aku bukan la jenis yang suka bau wangi, sikit2 boleh la sebab terlalu wangi/kuat/keras buat kepala aku pening tapi busuk sangat pun sure semua orang tak suka jugak. tapi aku perasan kadang2 aku adalah orang yang terawal akan terhidu sesuatu bau. aku tak ada sixth sense ok. tapi bila bab bau2 yang tak berapa nak best tu memang hidung aku cepat je tangkap. bau best tu syiok la kalau dapat bau, yang tu tak ada masalah. aku rasa ada jugak antara korang yang boleh bau macam aku.

ok, aku bagi situasi. contohnya nak minum air, bila aku dekatkan mug/cawan ke mulut pada masa yang sama aku boleh hidu bau air tu tapi aku pun boleh hidu kalau ada bau semut atau lipas. mungkin sebab binatang2 tu memang tinggalkan bau bila lalu. tapi yang tu aku boleh atasi, ada satu situasi yang aku rasa susah nak elak. ok, apa yang aku bakal ceritakan ni mungkin tak menyenangkan sesetengah pihak, tapi aku cuma jelaskan apa yang menyebabkan aku pening.

jiran sebelah rumah aku orang india, biasa lah kalau orang india diorg ada bau2an diorg kan. personally hidung aku tak berapa boleh nak terima la bau2 ni. diorg kan suka bunga melur/jasmine. time bunga tu kudup/belum kembang. aku boleh bau, rilek je bau..tapi bila dah kembang, aku akan pening kepala sepanjang perjalanan kalau bunga tu ada dalam kereta. dan silap2 aku akan muntah.

pernah sekali aku lupa bawak kunci rumah, takda orang kat rumah. dah malam pulak tu, terpaksa la menumpang jiran tu, kat luar gelap & banyak nyamuk. *aku memang nyamuk detector ok, yang ni kita cerita lain kali* kebetulan diorg nak sembahyang. bau semerbaknyeeee la~ ya Allah peningnye kepala aku time tu, nak keluar takut diorg kecik hati pulak. iyela, jiran la katakan. ku tahan jebat. ku tahan. diorg offer makan minum semua aku tolak. dalam hati aku cepatla mama ayah balik. dugaan sungguh la. dekat sejam lebih jugak la aku duduk situ.

kat office pun salah sorang bos aku bila dia datang dengan bau2an ehem3 dia tu, aku pening. pening ok. dah terpaksa la aku beli perfume letak kat meja. maaf la bos, i tak tahan bau tuuuut bos tu.

aku sendiri pun tak faham kenapa aku tak boleh nak hidu bau yang wangi sangat. dulu pagi2 ayah mama nak pergi kerja bilik diorg penuh bau perfume, macam tak bernafas aku kalau duduk dalam bilik. kecik2 dulu ayah suka letak pewangi dalam kereta yang dalam tin kecik tu. perghhh yang tu memang terbaik la pening dia kalau aku hidu. lagi2 yang lemon tu. memang confirm aku muntah.

bau asap rokok, yang ni memang aku paling anti sekali. dalam kereta, kat office, bustop, nak bahayakan kesihatan sendiri je boleh tak? jangan la bahayakan aku pulak. bau asap tu buat pening kepala tau. kang marah cakap tak sayang. =P~ tipu2. eh, sayang ape. sebab tu la aku tegur. kat office pun ade jugak bau asap rokak ni, agaknya sebab aku duduk dekat dengan pintu. orang2 yang merokok kat tangga tu asap dia boleh masuk sampai dalam office. tapi orang lain tak bau pun, aku je. hesh. tu yang aku cakap aku sensitif tu.


 cool tak macik nih. ngeh3.


p/s : banyak songeh la hidung aku ni..hesh.

No comments:

Post a Comment