Monday 6 December 2010

Maal Hijrah dengan doa akhir dan awal tahun

esok maal hijrah. tahun baru untuk umat islam diseluruh dunia. biasenye maklong akan sibuk tanye dah bace ke doa akhir tahun. hurm, kat sini aku kongsikan doa2 akhir tahun dan awal tahun untuk korg bacekan. semoga kita dapat rahmat Allah, selamat tinggal tahun yang mendukakan. selamat datang tahun baru, harap tahun baru ni dapat memberikan kebaikan kepada seluruh umat islam. amen.

Bacalah doa ini tiga kali bila akhir tahun baru Islam, boleh dilakukan sesudah asar atau sebelum maghrib pada tarikh 29 atau 30 Dzulhijah. Dengan doa ini kita memohon ketika kita akan mengakhiri perjalanan tahun yang akan ditinggalkan ini akan mendapatkan ampunan dari Allah swt atas perbuatan-perbuatan yang dilarang oleh-Nya, dan apabila dalam tahun yang akan ditinggalkannya itu ada perbuatan-perbuatan yang diredhai oleh Allah Swt yang kita kerjakan, maka mohonlah agar amal soleh tersebut diterima oleh Allah Swt.




Bacalah doa ini tiga kali bila kita masuk 1 Muharam. Boleh dilakukan selepas maghrib atau pun sesudahnya. Dengan doa ini kita sebagai Mu'min memohon kepada Allah Swt. agar dalam memasuki tahun baru ini kita dapat meningkatkan amal kebajikan dan ketaqwaan.


Selamat menyambut maal hijrah~

6 comments: